Kennismaking met collectieregistratiesystemen
De basis voor je digitale collectie is je collectieregistratiesysteem. Hiermee kun je jouw digitale objecten voor de toekomst duurzaam bewaren, verbinden en vaak ook presenteren. Maar hoe kies je een collectieregistratiesysteem dat bij jouw organisatie past? En op welke punten kun je letten bij jullie keuze? En natuurlijk: hoe kun je deze overstap of aanschaf financieren?
Over de bijeenkomst
Uit onderzoek naar de stand van zaken van digitale collecties in Zuid-Holland, blijkt dat erfgoedorganisaties diverse collectieregistratiesystemen (ook wel collectiebeheer- of collectie-informatiesysteem) gebruiken.
Het doel is om digitale collecties op duurzame wijze te bewaren, verbinden en presenteren. Hiervoor dient een organisatie gebruik te maken van een collectieregistratiesysteem dat voldoet aan de uitgangspunten (ook wel NDE-compatibiliteit genoemd) van Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE).
Je kunt in drie rondes kennismaken met diverse leveranciers van collectieregistratiesystemen. Zij zullen hierbij tonen op welke manier je binnen de oplossing gebruik kunt maken van NDE-compatibiliteit. Ook is er ruimte voor vragen en discussie:
- Atlantis (Lite) (DEVENTit)
- Axiell Collections (Axiell)
- KLEKSI (Sofco)
- MAIS-Flexis (De Ree Archiefsystemen)
- Memorix Nexus (Vitec Memorix, voorheen Picturae)
- Omeka-S (open-source)
- The Museum System (Cit)
Ook krijg je handvatten hoe je een collectieregistratiesysteem kiest dat bij jouw organisatie past. En hoe je bijvoorbeeld een (beknopt) Programma van Eisen hiervoor kunt opstellen.
Doelgroep
De bijeenkomst is bedoeld voor vrijwilligers, medewerkers en leden van historische verenigingen, (streek)musea, archieven en andere erfgoedinstellingen.
Programma
- 09.00-09.30 uur: Introductie door Erfgoedhuis Zuid-Holland en gebruik Keuzehulp en NDE-compatibiliteit
- 09.30-10.15 uur: Ronde 1 – Kennismaking met leveranciers
- 10.15-10.30 uur: Pauze
- 10.30-11.15 uur: Ronde 2 – Kennismaking met leveranciers
- 11.15-11.30 uur: Pauze
- 11.30-12.15 uur: Ronde 3 – Kennismaking met leveranciers
- 12.15 – 12.30 uur: Afsluiting door Erfgoedhuis Zuid-Holland
Praktisch
Deelname is gratis maar er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Meld je aan via het onderstaande formulier.
De bijeenkomst is via Microsoft Teams. Je ontvangt vooraf een link naar de bijeenkomst.
Bij inschrijving rekenen we op je komst. Kun je onverhoopt toch niet komen? Geef tijdig de afmelding, of eventuele vervanger, aan ons door via info@erfgoedhuis-zh.nl.
Meer informatie of contact met Erfgoedhuis Zuid-Holland?
Rowan Huiskes
Senior adviseur digitalisering, digitaal-erfgoedcoach