Je digitale collectie vindbaar en zichtbaar voor gebruikers
Wist je dat meer dan 90% van de erfgoedliefhebbers tegenwoordig digitaal met erfgoed in aanraking komt? Dit biedt een grote kans voor jouw museum, historische vereniging of erfgoedorganisatie! Maar hoe goed ken je eigenlijk je digitale erfgoedgebruiker? En hoe optimaliseer je je (collectie)website zodat deze goed gevonden wordt in zoekmachines?
Over de cursus
In deze cursus gaan we in twee cursusdagen aan de slag met het zichtbaar en vindbaar maken van je digitale collectie. Hierbij staat de digitale erfgoedgebruiker centraal.
Het niveau van de cursus is Basis(+); deelnemers met weinig of enige ervaring kunnen aansluiten.
Doelgroep
De cursus is bedoeld voor vrijwilligers, medewerkers en leden van historische verenigingen, (streek)musea, archieven en andere erfgoedinstellingen.
Programma
Vooraf en tussen de twee verschillende cursusdagen krijg je huiswerkopdrachten mee om zelf praktisch aan de slag te gaan. En natuurlijk is er voldoende ruimte voor vragen en praktijkvoorbeelden.
Cursusdag 1: Hoe goed ken jij je digitaal erfgoedgebruiker?
Dinsdag 27 februari 2024, 10.00-15.00 uur, inloop vanaf 09.30 uur
Locatie: Hotel Arsenaal, Korte Geer 1, Delft
Je digitale collectie heeft waarde wanneer deze goed gebruikt wordt door digitaal erfgoedgebruikers. Maar wie zijn deze gebruikers eigenlijk? Hoe gedragen zij zich op jouw (collectie)website? En hoe kun je ze beter leren kennen Tijdens de eerste cursusdag gaan we aan de slag met de Gedragsprofielen van Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) en ontdekken we manieren om je (collectie)website zo goed mogelijk af te stemmen op hun informatiebehoeftes.
Cursusdag 2: Jouw (collectie)website goed vindbaar in Google
Dinsdag 19 maart, 10.00-15.00 uur, inloop vanaf 09.30 uur
Google is de meest gebruikte zoekmachine op internet. Dit is vaak het startpunt van gebruikers wanneer ze op zoek gaan naar erfgoedinformatie, zoals de openingstijden van je museum of informatie over specifieke objecten. Het is daarom belangrijk om een goede positie te hebben in deze zoekmachine.
Je kunt hier zelf mee aan de slag door je (collectie)website zo ‘Google-vriendelijk’ mogelijk te maken. Dit kun je doen via SEO, oftewel Search Engine Optimization. Hoe bekijkt en beoordeelt Google jouw (collectie)website? Hoe kun je jouw (collectie)website technisch en tekstueel optimaal inrichten? En hoe zorg je ervoor dat je website voldoet aan de toegankelijkheidseisen?
Bij voorkeur volg je beide cursusdagen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kan je ook minimaal één cursusdag bijwonen.
Over de docent
Mirjam Verloop ontwikkelt projecten met betrekking tot digitalisering en technologie in de cultuursector. Met de combinatie van technische kennis en inhoudelijke expertise, verzorgt zij ook workshops en cursussen met betrekking tot deze thema’s.
Praktisch
De locatie van 19 maart wordt nader bekend gemaakt. Deelname is gratis maar er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Meld je aan via het onderstaande formulier.
Er wordt gezorgd voor koffie/thee en lunch. Bij inschrijving rekenen we op je komst qua catering en locatie. Kun je onverhoopt toch niet komen? Geef tijdig de afmelding, of naam van vervanger (bijvoorbeeld je collega), aan ons door via info@erfgoedhuis-zh.nl.
Wanneer
27 februari 2024
10.00 - 16.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur)
Meer informatie of contact met Erfgoedhuis Zuid-Holland?
Rowan Huiskes
Senior adviseur digitalisering, digitaal-erfgoedcoach