Digitalisering en archeologie
Digitalisering is ook in de archeologie onmisbaar: waar kun je archeologische data(collecties) vinden en plaatsen? Hoe navigeer je door de systemen, websites en databases? En hoe zorg je dat je gegevens met andere data verbonden kunnen worden? Ontdek het tijdens de archeologienetwerkbijeenkomst.
Over de bijeenkomst
Archeologische kennis wordt niet alleen opgedaan en verspreid door professionele diensten en bedrijven, ook archeologische verenigingen en werkgroepen spelen een belangrijke rol. Deze kennis kan op meerdere websites en databases belanden of blijft binnen de eigen kring. Hierdoor is het niet altijd even makkelijk om informatie op te zoeken en te gebruiken. Bovendien worden archeologische gegevens nog niet altijd op een gestandaardiseerde manier uitgewerkt en opgeslagen.
Tijdens deze bijeenkomst bespreken we hoe je op een gestandaardiseerde manier te werk kan gaan en hoe je door verschillende websites, platforms en databases kunt zoeken en gegevens kunt opslaan.
Doelgroep
De bijeenkomst is bedoeld voor Zuid-Hollandse leden van archeologische werkgroepen of -verenigingen, collectiebeheerders, professionals en vrijwilligers werkzaam in de archeologie, en overige geïnteresseerden.
Programma
Het definitieve programma is als volgt:
- 12.45 uur: Inloop
- 13.00 uur: Introductie en gesprek deelnemers: hoe beheer jij je archeologische collectie en/of data?
- 13.30 uur: Hoe standaardiseer je je collectie en hoe werk je met Linked Open Data?
Dit onderdeel wordt geleid door Annette Gaalman (netwerkcoördinator implementatie, Netwerk Digitaal Erfgoed) en digitaliseringscoaches Rowan Huiskes en Nine Claassen (Erfgoedhuis Zuid-Holland). - 14.30 uur: Pauze
- 14.45 uur: Wat zijn de mogelijkheden van verschillende databases/systemen (PAN, Agnessearch, DANS, Archis etc.)?
Tijdens deze sessie bespreken we kort verschillende databases en systemen, zoals Agnessearch, DANS en Archis. Julius van Roemburg, Regiocoördinator West-Nederland Portable Antiquities of the Netherlands (PAN), vertelt ons over de mogelijkheden van PAN. - 15.30 uur: Discussie en afsluiting
- 16.00 uur: Borrel
- 17.00 uur: Einde
Praktische informatie
Deelname is gratis maar er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Aanmelden is verplicht, je kunt je opgeven via onderstaand formulier.
Bij inschrijving rekenen we op je komst qua catering en locatie. Kun je onverhoopt toch niet komen? Geef tijdig de afmelding, of naam van vervanger (bijvoorbeeld je collega), aan ons door via info@erfgoedhuis-zh.nl.
Wanneer
16 januari
13.00 - 17.00 uur (inloop vanaf 12.45 uur)