Musea, monumenten en molens: erfgoedlocaties zijn een geweldige plek voor scholieren om te leren. Hoe zorg je ervoor dat ze alles goed kunnen zien en begrijpen? Van duidelijke taal tot creatieve ideeën, lees onze tips om schoolgroepen een leuk en leerzaam bezoek te geven.
1) Begrijpelijke taal
Erfgoedlocaties hebben vaak enorm veel kennis in huis en willen die graag delen met de nieuwe generatie. Maar is je taalgebruik ook afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen? Websites zoals Zoek Eenvoudige Woorden en Is het B1 zijn handige tools om te toetsen of je teksten passen bij een toegankelijk taalniveau voor iedereen.
2) Kun je het zien?
Een school op bezoek bij een erfgoedlocatie is natuurlijk hartstikke leuk, maar kunnen de scholieren optimaal genieten van alles wat jullie te bieden hebben? De gemiddelde groep 5-leerling is bijvoorbeeld minder dan 1 meter 40 lang. Is alles zichtbaar vanuit dat oogpunt? Loop met een rolmaat door het museum en check even; een opstapje is zo geregeld!
3) (Niet) aanraken?
Erfgoededucatie wordt steeds interactiever en op steeds meer erfgoedlocaties mogen leerlingen dingen aanraken. Staat er wel duidelijk aangegeven wat er wel of niet aangeraakt mag worden? Voor een kind is dit nog niet vanzelfsprekend en inconsistentie werkt verwarrend, dus wees duidelijk. Het lijkt een open deur, toch is hier nog regelmatig wat te winnen.
Gebruik bijvoorbeeld bordjes of (vloer)stickers met een duidelijke kleur, niet alleen tekst. Een groene sticker met 'je mag dit object aanraken', een oranje 'dit object mag je niet aanraken'. Het meest effectief is een goede inrichting, die mensen stuurt in hun gedrag: zet objecten die echt niet aangeraakt mogen worden achter glas, buiten handbereik of onder toeziend oog van een suppoost; zet objecten waarvan dit wel mag juist in een interactieve setting en laat de mensen op zaal dit ook aanmoedigen.
4) Positieve verwoording
Het volgen van regels over wat wel of niet mag in een erfgoedinstelling is dus erg belangrijk voor een geslaagde en veilige ervaring. Maar hoe zorg je dat leerlingen de regels volgen? Een positieve verwoording kan daarbij helpen. Zeg bijvoorbeeld liever ‘We lopen rustig en praten zachtjes met elkaar’, in plaats van ‘Niet rennen en schreeuwen!’
5) Beter goed gejat dan slecht bedacht
Veel erfgoedinstellingen hebben allerlei creatieve ideeën voor hun educatieve aanpak. Maar wat doen andere instellingen bij jou in de buurt eigenlijk? Ga eens bij elkaar langs, wissel kennis uit en vraag elkaar om advies! Dat kan uiteraard goed bij onze activiteiten, meld je daarvoor aan via onze agenda.
6) Écht kijken
In een museum valt een hoop te zien, maar kijken we wel goed genoeg? Daag jezelf en de leerlingen in je museum eens uit om samen 10 minuten naar één object of kunstwerk te kijken. Welke details hebben de leerlingen gespot die anderen waarschijnlijk nog niet gezien hebben? Wat is hun interpretatie? Er is zelfs een woord voor deze laagdrempelige methode om samen te praten over kunst of andere tentoongestelde objecten: Visual Thinking Strategies (VTS): lees hier meer.
7) Kom je er niet uit?
Onze adviseurs op het gebied van educatie staan altijd open voor een vrijblijvend adviesgesprek. Dit kan over van alles gaan: lesinhoud, promotie, praktische zaken of het vinden van een subsidie. Stuur vooral eens een e-mail naar educatie@erfgoedhuis-zh.nl.
Meer weten of advies?
Ontvang nieuwsbrieven in je mailbox
Wil je op de hoogte gehouden worden van wat er speelt in het Zuid-Hollandse erfgoed? Abonneer je dan op een van onze nieuwsbrieven!