Het bord Plantage Crappahoek. Foto: Stichting Beheer Park Rusthoff

Educatief project 'De koloniale sporen van Park Rusthoff'

In dit educatieve project voor groep 6/7/8 gaan leerlingen in hun eigen omgeving op zoek naar sporen van slavernij en kolonialisme. Wisten de leerlingen dat Park Rusthoff vroeger een buitenplaats was, en dat de eigenaren ook heel veel plantages en mensen in Suriname in hun bezit hadden?

Hoe geef je een goede les over het slavernijverleden? Hoe ga je in gesprek over deze pijnlijke geschiedenis? Hoe breng je dit dichtbij de leerlingen? Wat nou als je de lessen uit het boek over slavernij en VOC en WIC lokaal kunt invullen met een programma waarbij de leerlingen middels vernieuwde werkvormen meer leren over dit verleden? Dit is ons doel met het project ‘De Koloniale Sporen van Park Rusthoff'.

Ben jij een leerkracht en wil je meedenken over dit project? 

Plantage Crappahoek

In de documentaire 'Drie Vrouwen' van filmmaker Ida volgt zij drie vrouwen die zich eigen wijze in het koloniale verleden van Nederland verdiepen. Eén van de drie vrouwen Ellen Rose-Kambel. Na onderzoek naar haar voorouders komt zij erachter dat haar voorouders als slaafgemaakten hebben moeten werken op een plantage, die het eigendom was van dezelfde eigenaar als Buitenplaats Rusthoff in Sassenheim. Ze besloot contact te zoeken met nazaten van deze eigenaren en de beheerders van het park een bord met de naam van plantage Crappahoek in Suriname aan te bieden, als herinnering aan deze geschiedenis. 

Overzeese én lokale geschiedenis

Deze koloniale  geschiedenis heeft dus invloed gehad op hoe de leefomgeving van de leerlingen in deze streek er vandaag de dag nog uitziet: buitenplaats Rusthoff had er anders uitgezien of niet meer bestaan. De overzeese geschiedenis is op die manier dus deel van de lokale geschiedenis.

Wat ons betreft een belangrijk aanknopingspunt om een kort lesproject van drie lessen te ontwikkelen, waarbij een bezoek aan het lokale erfgoed met de klas centraal staat. Een gastdocent met een familiegeschiedenis in de slavernij neemt de leerlingen mee terug de tijd in. De lessen zijn bedoeld voor leerlingen in de gemeente Teylingen van groep 6, 7 of 8.

Het materiaal kan gekoppeld worden aan geschiedenislessen over de VOC/WIC, kolonialisme en slavernij en zal verschillende burgerschapsonderwerpen als globalisering, vrijheid, gelijkheid en discriminatie bevatten. 

Samenwerkingspartners

Dit project wordt ontwikkeld samen met Stichting Stil Verleden. Deze stichting van Maria Reinders Karg, informeert jong en oud over het Nederlandse aandeel in de slavernij wereldwijd. Ze heeft veel ervaring met het maken van lessen over slavernijveleden en het geven van gastlessen in de klas. Daarnaast werken we in dit project samen met Kunstgebouw, Cultuureducatiegroep Leiden, Stichting Beheer Park Rusthoff en Stichting Oud Sassenheim. 

De project wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Erfgoedlijn Landgoederenzone van de Provincie Zuid-Holland.

Partners

Neem contact op met Iris

Iris Brandts

Adviseur educatie

Marjolein Kik

Junior adviseur

Kijk eens verder

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.