Elke leerling Erfgoedwijs
Erfgoedwijs, wat is dat eigenlijk? Iets wordt pas erfgoed als daar een etiket op wordt geplakt. Maar wie bepaalt dan dat iets erfgoed is? De waarde en betekenis van erfgoed is geen vaststaand gegeven. Hoe we denken over plekken, monumenten, tradities, rituelen en alledaagse of bijzondere voorwerpen ontwikkelt zich door de tijd heen en kan van persoon tot persoon en van groep tot groep verschillen. Lees hier meer over het project Erfgoedwijzer dat ontwikkeld wordt voor het basisonderwijs!
Erfgoedwijzer
Met het project Erfgoedwijzer geven wij leerkrachten én erfgoedinstellingen kennis, handvatten en werkvormen zodat leerlingen een erfgoedwijze blik ontwikkelen. Ze leren objectief en door verschillende perspectieven genuanceerder te kijken. Erfgoedwijsheid sluit daarom ook goed aan bij persoonsvorming en burgerschap.
Emotienetwerken
Ons project is gebaseerd op het onderzoek van het lectoraat Cultureel erfgoed van de Reinwardt Academie en Imagine IC, die de methode Emotienetwerken ontwikkelde. Door verhalen, meningen, emoties, betekenissen te zien en horen, kun je de dynamiek en complexiteit rond tradities, museale collecties en oude gebouwen begrijpen.
Partners
Erfgoedwijzer wordt ontwikkeld en uitgevoerd door Landschap Erfgoed Utrecht in samenwerking met de Reinwardt Academie, Imagine IC, Plein C, Erfgoed Brabant, Erfgoed Gelderland, Erfgoedhuis Zuid-Holland, het Nationaal Militair Museum en de Delteykschool. Het Fonds voor Cultuurparticipatie zorgt voor financiële ondersteuning. Het project loopt tot mei 2023. Voor actuele informatie bekijk je deze pagina op de website van Landschap Erfgoed Utrecht.
Meedoen?
Voor dit pilotproject ontwikkelen we onder meer een toolkit voor in de klas. Leerlingen gaan aan de slag met erfgoed uit de directe omgeving: het is dichtbij en tastbaar. Ook komt er een scholingsmodule voor leerkrachten en erfgoedinstellingen. Wil je meedoen aan de pilot, neem dan contact op met Dorien Wijstma van Landschap Erfgoed Utrecht.